www.shm.dk

 

 


 

INTERESSER

 

 

 

Generelt interesserer de fleste ting mig, og det bunder måske ud i at jeg hele tiden gerne vil lære noget nyt. Jeg synes, at en hvis nysgerrighed er sund, for hvis man ikke er nysgerrig, så lærer man heller ikke noget nyt.

 

Links til de internetsider jeg benytter meget, er anbragt under kategorien Foretrukne.

 

Ellers er mine foretrukne interesser:

Biler, Formel 1, Motorcykler, Naturfotografering, Musik, Fly, Rejser og det seneste "old school" Barbering.

 

 

Biler

Som så mange andre hankønsvæsner har jeg en lige så naturlig interesse for biler, som kvinder har for sko.

Der er ikke noget som en fuldblods sportsvogn eller racer. Designet, teknikken og præstationerne kan ligefrem få pulsen til at stige.
Rigtige fuldblods sportsvogne hvor det hele samles i en højere enhed, kan efter min mening kun være italienske eller engelske.
Og toppen af kransekagen, ingen ved siden af eller over, er rød, blodrød - FERRARI.

 

Under 'Foretrukne Biler' er der links til de mærker, jeg synes er specielle, samt mærkets historie.

 

 

Formel 1

Denne interesse har naturligvis sit udgangspunkt i interessen for ovenstående.
Og lad det være konstateret med det samme: Jeg er ikke Ferrari fanatiker (Tifosi), jeg vil betegne mig som værende superentusiast - men det er ikke sikkert, at familien er enig med mig på det punkt.

Det rør mig en papand, hvem der sidder bag rattet i Ferraris F1 racer, så længe holdet bare vinder - og det sker jo da heldigvis af og til :o))   - selv om det har set lidt sløjt ud i 2005.

 

Til dato (2010) har Ferrari vundet 16 verdensmesterskaber for konstruktører og 11 individuelle mesterskaber i Formel 1.

 

Konstruktør mesterskaber

1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979, 1982, 1983, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003 og 2004, 2007, 2008.

 

Individuelle mesterskaber

1952 og 1953 - Alberto Ascari

1975 og 1977 - Niki Lauda

2000-2004 - Michael Schumacher

2007 - Kimi Räikönnen.

 

Hvis det på nogen måde har interesse, så er linket til Ferraris historie samt hjemmesiden et besøg værd.

 

 

Motorcykel

 

Jeg var så heldig at få kørekort til motorcykel i Forsvaret, da vi brugte motorcykler til bl.a. kurerpost. De første motorcykler vi havde dér, var Yamaha DT eller XT 250, de kunne dog ikke holde til arbejdet, så man skiftede til BMW R 65 GS, en rigtig god motorcykel på landevejen, men den var lige tung nok til egentlig terrænkørsel. Yamaha'en var noget lettere at få op af et hul (125 kg) end bimmeren (225 kg).

 

Min første motorcykel var en Yamaha XS 360, jeg dog ikke havde ret lang tid. Motorcyklen blev lagt på hylden bl.a. pga. mit karriereskifte, men nu synes jeg det er på tide at tage interessen op igen, så det vil jeg gøre ved inden for det næste år at investere i en. (skrevet i foråret 2005).

Jeg har en lille plan om at køre rundt i Skotland på MC i 2007 eller 2008.

 

Siden jeg skrev ovenstående, er der sket dét, at jeg har fundet min drømmecykel! (september 2005)

Min store drøm har altid været at "få" en Ducati eller Cagiva (jeg har et svagt punkt med hensyn til italienske køretøjer), og jeg troede aldrig, at min pengepung ville række til en sådan.

Men en helt almindelig tirsdag aften, hvor jeg bare skimmede gennem forskellige annoncer bare for at følge med i udbuddet, ja så var hun der pludselig - en fræk gul Ducati 750 SS, og bedst af alt; hun var ikke særlig gammel, havde ikke kørt ret meget, og vigtigst - hun lå næsten inden for min økonomiske formåen.

Så med velvillig hjælp fra banken, jeg har nærmest leaset Duc'en, kørte jeg til Lystrup ved Århus om lørdagen (www.larsenmotorcykler.dk), for at se om cyklen stod mål med billedet.

Det gjorde den, jeg turde faktisk ikke forlade butikken uden at have købt den, så det gjorde jeg - jeg blev nærmest nødt til det, ellers havde jeg ingen søvn fået.

Mænd ved hvad jeg mener, og til kvinderne kan jeg bedst forklare det med; det er på samme måde, når I har set et par sko, der bare matcher jeres bedste outfit.

 

 

Hvis man overvejer at købe motorcykel, så kan jeg varmt anbefale Larsen motorcykler, betjeningen er helt i top, og udvalget af motorcykler er stort.

 

Pt. er der jo ikke så meget tilbage af sæsonen (okt. 2005), men så snart vejret bare er nogenlunde, bliver Ducati'en luftet.

Jeg har også fundet ud af, at en hjelm har mere end én sikkerhedsfunktion, udover den åbenlyse, så forhindrer den også forstrækning af smile-musklerne. Hvis det ikke var for hjelmen, sad mundvigene bag ørerne.

 

Nu er jeg så spændt på, hvor lang tid jeg får lov at køre på den, for den er godt nok svær at holde under klippekortsgrænsen - men jeg prøver.

 

Et par billeder af min gule "cykel" findes her.

 

Link til Moderskibet her     og den danske importør her

 

 

Og til Ducati Klub Danmark her 

 

Jeg har et par projekter i tankerne mht. til motorcyklen. Når jeg har fået kørt rusten af kadaveret, og her mener jeg ikke MC'en, håber jeg, at jeg kan komme en tur rundt i Skotland på 2 hjul, noget jeg håber snart  vil ske. Med alle de små og snirklede veje de har i Skotland, samt det fantastiske landskab, må en ferie på 2 hjul dér, være alle tiders (min yderligere mening om Skotland kan ses her).

Det andet projekt er mere nærværende, for når jeg nu alligevel er ude at køre, kan jeg lige så godt have noget at køre efter. Når man kommer rundt i landet, så findes der mange byer med sjove eller underlige navne, så projektet går ud på at samle disse byer og steder. Min plan er at tage et foto af Duc'en sammen med byskiltet eller på stedet med det specielle navn.

Billederne kan ses her

 

Naturfotografering

Der er ikke noget så skønt som at komme ud at trave i naturen medbringende kameraet.
Det jeg primært går efter er rådyr og kronhjorte, landskabsbilleder, hegnspæle (jeg ved ikke hvorfor, men der er et eller andet) og sjældne planter som f.eks. blomsten Vårkobjælde og planterne i ulvefods-familien.

Bevæbnet med kamera er man så heldig, at det er jagtsæson hele året, og man kan tage sjældne planter med hjem i form af et billede og lade planterne stå, hvor de hører hjemme - i naturen.

 

Under Foto har jeg lagt nogle af de fotos, jeg har taget i årenes løb.

 

 

Musik

Der findes musik til enhver lejlighed og mange genre - Pop, Rock, Jazz, Opera m.fl., og jeg lytter med stor fornøjelse til de fleste. Om det har noget at gøre med alderen ved jeg ikke, men i de senere år er min interesse for opera steget.
Men bedst af alt er nu Country. Ferrari er bil med sjæl, country er musik med sjæl.

Og i den forbindelse vil jeg gerne understrege, at countrymusik er meget mere og andet end Johnny Cash, Dolly Parton, Patsy Cline og Kenny Rogers.

 

Ud over de ovenstående som laver udmærket countrymusik, så er nogle af dem, jeg godt kan lide at lytte til (klik på navnet for at komme til den officielle hjemmeside);

Mandlige kunstnere:

 

Garth Brooks (en af favoritterne)

Joe Diffie

Alan Jackson

Little Texas (der endelig er tilbage)

John Michael Montgomery

Travis Tritt (bestemt en af favoritterne)

Trace Adkins (en af favoritterne)

Kvindelige kunstnere:

 

Ester Brohus (dansk)

Faith Hill (bestemt en af favoritterne).

Kathy Mattea

Martina McBride (bestemt en af favoritterne)

Reba McEntire

Jo Dee Messina

Lorrie Morgan (bestemt en af favoritterne)

LeAnn Rimes (bestemt en af favoritterne)

Tamra Rosanes (amerikaner bosiddende i Danmark)

Pam Tillis

Shania Twain (de første albums, hun er blevet lidt for meget main-stream pop nu)

Chely Wright

Trisha Yearwood (en af favoritterne)

 

 

Fly

Der er noget lige så fascinerende ved fly som biler, noget jeg ikke kan beskrive. Her banker hjertet især for militære fly, nærmere bestemt jagerfly, uanset oprindelsesland og alder.
Jeg har tidligere været 10 år i flyvevåbnet, så det er måske en arbejdsskade, det har i hvert fald ikke kureret interessen - tværtimod.

 

 

Rejser

 

Jeg vil give H. C. Andersen lidt ret i, "at rejse er at leve". Men når man har været ude , så er det nu også skønt at komme hjem igen.

Når jeg rejser, så er det oftest sammen med familie eller gode venner, det giver på en eller anden måde noget mere, da man jo sjældent ser helt ens på tingene, og så har man jo chancen for at lære noget nyt.

 

Jeg satte mig for mange år siden et mål om at besøge/erobre mindst 10 forskellige lande med forestillingen om, at der ville gå rigtig lang tid inden det blev opfyldt - om nogensinde.

Men i 2000 blev målet pludselig nået, ikke mindst takket være lavprisflyselskaberne der giver én mulighed for, at komme billigt rundt i Europa.

Mit kriterie for at tælle en rejse som en erobring er, at man som minimum skal have overnattet mere end én nat i landet, og været ude at se noget. Det med at ligge en hel ferie ved poolen eller stranden er ikke mig, jeg vil opleve og lære noget.

 

Mine 10 erobringer er: Tyskland (5 gange), Norge (2), Skotland (6), Irland (2), Italien (2), Spanien - De kanariske øer (4), Tunesien (1), Østrig (1), USA (1) og Caribien (1).

Nu ved jeg godt, Caribien ikke er et land men et område, men da vi sejlede rundt i området i 8 dage, tæller jeg den som en erobring. Jeg sætter jo selv kriterierne  ;o)

I Caribien besøgte vi Puerto Rico, St. Croix, St. Lucia, Barbados, Antigua og St. Thomas.

 

Jeg er bestemt ikke færdig med at rejse, bare fordi målet er nået, når ét mål er opfyldt, så må man sætte sig et nyt.

Så p.t. er mine kommende mål: en tur gennem Panama-kanalen (planlægningen er i gang. Mål: efteråret 2006 - er gjort), Portugal (både fastlandet og Azorerne, Mål: måske én af dem i 2010/11), Skotland på motorcykel (mål: 2011/12).

Mit foretrukne rejsemål er dog helt klart Skotland. Det har et helt specielt sted i mit hjerte, og derfor har jeg valgt at uddybe det på sin egen side.

Klik her eller på flaget, hvis du vil vide mere om Skotland.

 

Barbering

 

Tja, egentlig er det jo ganske ligetil; maskine eller moderne skraber. Men nej, jeg er gået "back to basics".

Jeg er blevet godt og grundigt træt af bl.a. priserne på de moderne skraberes blade, og selvom der kommer flere og flere blade på skraberhovedet, så bliver barberingen ikke bedre, tværtimod - men det er nemt og hurtigt.

 

Ved at gå tilbage til en "rigtig" barberskraber med barberblad eller ragekniv er hele ritualet omkring barberingen blevet til en nydelse, frem for noget der bare skal overstås. Det tager længere tid, men der er nu noget specielt ved at røre sin egen skum og derefter smøre den i hovedet med en barberkost af rigtig hår, uanset om det er gris eller grævling.

 

For en nærmere uddybning, udstyrsliste og linksamling klik her.